Laat je ideale klanten niet langer lopen! Ontvang gratis tips
SEO tipsnu aanmelden

Page content

Kies de website van je dromen | 10 tips

article content

Kies de website van je dromen | 10 tips

Kies de website van je dromen | 10 tips

Stel vast waar je echt blij van wordt en kies de website van je dromen.

Hoe kies je nu de website van je dromen? Er komt zoveel bij kijken als je een nieuwe website laat ontwikkelen. Dingen waar je misschien niet zoveel kaas van gegeten hebt of gevoel mee hebt. Daarom heb je het misschien ook steeds voor je uitgeschoven. Maar je gaat er nu eindelijk mee aan de slag.

En je weet een ding heel zeker, je wilt hulp. Want alles zelf doen is geen optie, de website die jij wilt, overstijgt het ‘DIY-niveau’ (Do It Yourself). Je wilt het professioneel aanpakken en mensen inschakelen die dit goed kunnen. Dus ga je op zoek naar de ideale expert(s) voor het ontwikkelen van je website. Van de website van je dromen…

Maar hoe pak je dat aan? Hoe wordt je nieuwe website de website van je dromen? Lees hier tien tips ter inspiratie.

Waar heb je allemaal mee te maken?

Als je een nieuwe website wilt, heb je te maken met allerlei expertisegebieden en een veelheid aan ontwikkelingen die er vandaag de dag toe doen.

Zo heb je om online professioneel voor de dag te komen, te maken met:

Er zijn dure oplossingen en goedkope, goede en slechte, snelle en langzame, eenvoudige en ingewikkelde, je wordt om de oren geslagen met goed bedoelde adviezen van mensen die hun site zelf hebben gemaakt of ergens heel goedkoop hebben laten maken. Of zelfs gratis!

Dan heb je nog al dat vakjargon waarvan je het vermoeden hebt dat je er ook iets mee moet. Je bent ze vast al tegengekomen, woorden als conversie, usability, SEO, Google update, sitemap, contentstrategie, CMS, open source, responsive design, templates, maatwerk, Joomla, php, HTML5, WordPress, mobile first, UX, UI, etc.

En of dat niet al ingewikkeld genoeg is, wordt je geacht lastige vragen te beantwoorden over jezelf en je organisatie. Over ‘voor wie je wat doet en waarom’ en dan heb ik het nog niet eens over het lastigste van alles, over smaak…

Om met je nieuwe website goed voorbereid aan de slag te kunnen, is het daarom handig, zo niet heel verstandig, jezelf vooraf af te vragen wanneer je echt tevreden bent als je website straks klaar is. En wanneer écht blij.

  1. Vraag jezelf af wanneer je echt tevreden bent. En wanneer écht blij.

Heb je eenmaal je verwachtingen concreter, dan helpt het je niet alleen om na oplevering van je website te beoordelen of je hebt gekregen wat je voor ogen had, het helpt je ook om vooraf gerichter advies in te winnen, offertes aan te vragen en beslissingen te nemen.

Wat voor type ben jij?

Waar word jij echt blij van als je website straks klaar is?

  • Is dat als jij je website heel mooi vindt? Of je compagnon?
  • Als je webdesigner of iedereen die je kent je site te gek vindt?
  • Of als je website voorzien is van de laatste technische hoogstandjes?
  • Of gevuld met overtuigende teksten en mooie foto’s?
  • Of is er meer voor nodig? Word jij pas blij als je website ‘voor je gaat werken’?

Ga bij jezelf na wat je belangrijk vindt aan je website. Moet je website ‘mooi’ zijn? Of moet je website (ook) iets voor je opleveren? Bijvoorbeeld inschrijvingen of afspraakverzoeken? Zou dat niet geweldig zijn?

Leg de lat gerust wat hoger voor je website dan dat ie alleen ‘mooi’ moet zijn. Bedenk niet alleen wat je website precies moet uitstralen en voor wie je website bestemd is. Maar bepaal ook wat je wilt dat je online bezoekers op je site gaan doen.

Om dat te onderzoeken ga je gewoon Googlen. Ga kijken wat je concurrenten doen en benoem wat je wel en wat je niet mooi en goed vindt aan hun website. Of handig. En waarom.

Hoe beter je voor ogen hebt wat je met je website wilt en waarom, hoe concreter het voor je wordt hoe de website van je dromen eruit ziet. En hoe beter je weet bij wie je moet zijn om die website te realiseren.

Of maakt het niet zo veel uit wat jou blij maakt…?

Nou ja… Ja en nee. Niet als het gaat om wat jij ‘mooi’ vindt of wat je vrienden vinden. Het gaat er natuurlijk om of de mensen aan wie je iets wilt verkopen heel blij worden van je nieuwe website.

Maak je die mensen blij, dan ben jij pas écht blij. Toch? Want dan kan je site je pas iets opleveren. Als je dat tenminste belangrijk vindt. En je je geld niet over de balk wilt smijten. Geld waar je bijvoorbeeld ook lekker van op vakantie had kunnen gaan… word je vast ook heel blij van.

Een goede website levert betere sales op

Een website waar jouw potentiële ideale klanten blij van worden, levert je om te beginnen een verbeterd salestraject op. Omdat je via je website concreet kunt laten zien wat je dagelijks offline aan het doen bent. Het laat zien waar jij voor staat en waar je iemand mee kunt helpen. Eindelijk kun je al je kennis, ideeën en ervaringen kwijt. Kennis en ideeën over je dienstverlening, je producten, je klanten en zelfs over nieuwe business. Je website wordt zo een belangrijk onderdeel van je salestraject.

Pak je het goed aan, dan geeft je nieuwe website je meer zelfvertrouwen waarmee je tegelijkertijd meer professionaliteit uitstraalt. Het helpt je ook offline beter het gesprek aan te gaan. Omdat je trots bent op datgene wat je op je website hebt staan en je vindt dat het gezien mag worden. En dat wordt ’t ook.

2. Laat je niet afleiden door smaak. Zorg dat je je droomklant blij maakt.

Want mensen met wie je een salesgesprek voert of welk ander interessant zakelijk gesprek, gaan voor die felbegeerde eerste indruk niet alleen vooraf op je website kijken. Ze doen dat ook als je daar weer de deur uitloopt om bevestigd te zien wat je hen verteld hebt. En om bijvoorbeeld te kijken wat anderen van jou vinden. Tenminste, als je gesprek goed verliep.

Laat je dus vooral niet afleiden door je eigen smaak. Of die van een ander. Houd je droomklant voor ogen en doe online iets waar hij of zij echt blij van kan worden.

Moeilijk daar achter te komen? Vraag het je droomklant dan gewoon eens zelf.

Welke experts heb je als het gaat om websites?

Je hebt verschillende type experts die websites maken.

Zo heb je grafisch vormgevers die ook websites maken. Websites vanuit de kracht van design. Anderen vallen meer in de categorie ‘nerds’ en zijn gericht op de techniek en kunnen je dus helpen aan allerlei fancy features.

En dan heb je nog de online marketing experts en bureaus die je website meer benaderen vanuit het marketingperspectief van een doelstelling en een doelgroep. Die eerst de aandacht verschuiven naar de inhoud en de teksten van je site. Die je helpen met een conceptmatige aanpak over wat je website moet uitstralen, voor wie en waarom.

Daarnaast heb je nog de experts die je heel specialistisch op heel specifieke onderdelen kunnen helpen met je site. Bijvoorbeeld om je site:

  • beter vindbaar te maken (SEO-experts)
  • beter converteerbaar te maken (conversie-experts)
  • gebruikersvriendelijker (User Experience experts)
  • en beter leesbaar, relevanter en populairder (copywriters en contentspecialisten).

Met welke expert je ook te maken hebt, bedenk dat iedereen een ‘grondspecialisme’ heeft op basis waarvan hij of zij jouw website benadert. Even los van de grote bureaus die allerlei experts in huis hebben, maar die voor een gemiddelde MKB’er, freelancer, interimmer of zelfstandig ondernemer onbetaalbaar zijn om in te schakelen (denk aan >50k budget).

3. Achterhaal het specialisme van de expert, sluit dat aan bij wat jij verwacht?

Probeer in alle andere gevallen het specialisme van een websitemaker/-bouwer te achterhalen. Die achtergrond bepaalt voor een groot deel wat degene belangrijk vindt. En waar hij of zij in gaat uitblinken. Kies de expert met het specialisme waar jij een goed gevoel bij hebt en waar jij de meeste hulp bij kunt gebruiken.

Grafisch vormgever | webdesigner

Vind jij het uiterlijk van je website het belangrijkste? Heb je een uitgesproken huisstijl of wil je er een en wil je daar de nadruk op leggen bij de ontwikkeling van je website? Dan ga je bijvoorbeeld op zoek naar een grafisch vormgever of webdesigner die ook websites realiseert.

Je hebt grofweg twee soorten vormgevers: vormgevers die voornamelijk voor drukwerk vormgeven (visitekaartjes, briefpapier, flyers, brochures) en vormgevers die hoofdzakelijk online materialen ontwerpen (websites, online mailings, e-mail signatures, landingspagina’s, salespagina’s, e-books, etc.). Beide kan natuurlijk ook. Maar mijn ervaring is dat een altijd de boventoon voert.

Probeer voor je website via hun website er achter te komen of de betreffende vormgever wel hoofdzakelijk online georiënteerd is. Je kunt het waarschijnlijk direct al zien. Herken je een moderne websitestijl? Is de site lekker toegankelijk en overzichtelijk? En mobiel goed leesbaar? Dan zit je goed.

Zoek er dus een die denkt in clicks, in ‘Call To Actions’ en die bekend is met de do’s en don’ts van Google, SEO en de guru’s op het gebied van usability en User Expierence. Een must voor een grafisch vormgever van websites. Want juist de uitdaging in goed creatief webdesign, zit ‘m erin om te kunnen werken binnen de kaders van optimale online leesbaarheid, toegankelijkheid en gemak. Goed boek hierover is die van usability-guru Steve Krug: Don’t make me think.

4. Webdesign op maat steeds vaker een ‘nice-to-have’. Maak keuzes.

Afhankelijk van je budget en gezien de verscheidenheid aan templates die vandaag de dag beschikbaar zijn, is voor de gemiddelde MKB’er of freelancer een webdesign op maat eerder een ‘nice-to-have’ dan een ‘need-to-have’ geworden.

Techneut | webbouwer

Vind je het belangrijker dat je website goed is qua techniek omdat je website bijvoorbeeld bijzondere functionaliteiten moet bevatten, zoals een inlog-gedeelte voor aparte doelgroepen, een koppeling met een database of bijvoorbeeld met je CRM-pakket of wil je dat mensen direct kunnen betalen op je website? Dan kun je beter beginnen bij een partij die daar echt goed in is. In de techniek van websites.

Kijk ook hier naar de website van de webbouwer zelf. Spreekt het je aan wat je daar ziet? Voel je je aangesproken? Behoor jij tot de doelgroep van de bouwer? En spreekt het getoonde werk je aan? Dan kan het de moeite waard zijn daar een offerte op te vragen. En te vragen of ze met vaste webdesigners werken bijvoorbeeld mocht je een design op maat nodig hebben.

Online marketing specialist | bureau

Wil je echter meer focus op het totaalconcept, het marketingconcept van je website met een online strategie om je business te boosten? Denk dan om te beginnen vanuit doelstellingen en doelgroepen en hoe jij je dienstverlening of productenaanbod scherper kunt krijgen. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken, ga dan op zoek naar een creatieve strateeg, een online marketingexpert en/of online conceptenbedenker die je website benadert vanuit de inhoud.

Hij of zij zal samen met jou ontdekken welke focus je gaat helpen in de dingen die jij wilt bereiken en komt met een creatieve vertaalslag in de vorm van een concept hoe je dit het beste via je website kunt doorvertalen.

Wil je bijvoorbeeld je doelgroep specifieker definiëren? Je niche in de markt? Wil je wel eens sparren over de Unique Selling Points die jij je klanten biedt, je onderscheidende vermogen? Daarover brainstormen helpt je weer fris naar je eigen dienstverlening en productenaanbod te kijken. En naar jezelf. Het kan je zelfs helpen een nieuw businessidee te ontwikkelen of om het bestaande aan te scherpen.

Dergelijke bureaus kunnen je helpen aan copywriters of hebben die in dienst. Deze bureaus denken ook met je mee over de functionaliteiten die vanuit jouw doelstelling en jouw aanbod handig zijn om online te integreren.

Samenwerkingen | netwerkbureaus

En dan heb je nog samenwerkingsvormen van zelfstandige experts die gezamenlijk als bureau optreden. Dit zijn verschillende experts die freelance samenwerken onder één naam en vaak goed op elkaar zijn ingespeeld.

Het voordeel als klant is dat je dan de diverse onderdelen die komen kijken bij het ontwikkelen van een nieuwe website niet als gescheiden projecten hoeft aan te pakken. Wil je het betaalbaar houden maar wil je tegelijkertijd niet te veel zelf doen of er veel tijd insteken, dan zijn deze bureaus een interessante optie.

Wat doe je zelf en wat besteed je uit?

Om de juiste partij of partijen te kiezen om je website te laten maken, is het ook van belang om in te schatten hoeveel tijd en over welke skills je beschikt om dingen zelf te doen, om zelf goed te doen. En, doe jezelf een plezier en wees daar realistisch over, het bespaart je een hoop tijd, geld en ergernissen.

5. Wees realistisch. Wees bewust bekwaam én bewust onbekwaamheid.

Wees realistisch over:

  • wat iets kost
  • wat iets oplevert
  • wat je beloofd wordt
  • hoe lang iets duurt
  • in hoeverre iets noodzakelijk is
  • wat je zelf kunt en wat een ander

Wees vooral bewust van ieders bekwaamheid en onbekwaamheid. Ook die van jezelf.

Als je je niet dagelijks bezighoudt met het maken van websites of het schrijven van webteksten, is het misschien handiger om het uit te besteden.

Net als dat je een eettafel kant-en-klaar koopt. Of dat je, als je een heel bijzondere eettafel wilt, er eentje door een productdesigner laat ontwerpen. Met een beetje fantasie en doorzettingsvermogen kun je er vast zelf ook een maken. Maar wil je dat en heb je daar tijd voor? En, belangrijker, hoe groot is de kans dat je echt blij wordt van het eindresultaat?

6. Om het betaalbaar te houden besteed je het hele project uit aan één partij.

Idealiter besteed je het project van a tot z uit bij één partij zodat het betaalbaar blijft. Want elke specialist of partij die je apart inhuurt, kost immers extra tijd en geld. Relatief meer dan wanneer je één partij een totaalklus gunt. Zo werkt dat nou eenmaal, in jouw voordeel.

Dat geldt ook voor het concept van je website. Voor de context, maar ook voor de copy bijvoorbeeld. Bedenk dat een website pas een droomwebsite wordt als de inhoud klopt. Laat dat dus ook onderdeel zijn bij de ontwikkeling van je nieuwe website.

Mix van expertises

Houd je het concept, de techniek en de vormgeving van je website bij elkaar, dan lopen de onderdelen vloeiend in elkaar over en hebben alle betrokkenen onderling aan een half woord genoeg. Daar hoef jij dan niet bovenop te zitten. Als het goed is. Bijkomend voordeel is dat je niet van het kastje naar de muur wordt gestuurd als blijkt dat iets niet werkt, want daar word je echt niet blij van…

Dus hoe meer onderdelen je bij elkaar houdt, hoe meer je kunt besparen. Op geld. En op jouw tijd. Afhankelijk van je dagtarief kan dat aardig in de papieren lopen.

7. Kies de mix van expertises die jij belangrijk vindt en waar je de meeste hulp bij kunt gebruiken.

Kies dus de mix van expertises die jij belangrijk vindt en waar jij de meeste hulp bij kunt gebruiken bij de ontwikkeling van je nieuwe website en zoek een partij die die expertise(s) in huis heeft. Al dan niet in nauwe samenwerking met andere (freelance) experts. Ga gewoon de gesprekken aan en kijk wat klikt.

Uit welke hoofdonderdelen bestaat een ontwikkeltraject?

Wil je liever een onderdeel zelf doen omdat je daar nou eenmaal heel goed in bent en je kosten wilt besparen, bedenk dan goed wat je zelf gaat doen en baken dat af. En maak dat direct bij de offerteaanvraag duidelijkOok wanneer je dat onderdeel af hebt en oplevert.

8. Maak direct duidelijk wat je zelf doet en wat je van de ander verwacht. En wanneer.

Nog los van de skills die je nodig hebt om dingen zelf te doen, is niets menselijker dan te onderschatten hoeveel werk iets is. Hoeveel tijd iets in de praktijk kost. Tijd die je niet ergens anders aan kunt besteden.

Een kleine oefening ter illustratie:

  1. Schrijf voor je website een stukje tekst over jezelf als ondernemer.
  2. En nu wervend.
  3. En nu zoekmachine-optimaal (SEO). Word je er al blij van? 😉

Fases ontwikkeling nieuwe website

Op hoofdlijnen kun je de volgende fases onderscheiden in een websiteontwikkeltraject:

  • conceptontwikkeling (context, sitemap, call to actions, functionaliteiten, etc.)
  • contentontwikkeling (copywriting, fotografie, zoeken naar beelden, etc.)
  • webdesign (op maat of template, UI, UX, lay-out homepage & volgpagina’s)
  • frontend development / bouw / configuratie website (op maat of open source)
  • vullen website (pagina’s aanmaken en vullen met teksten en beelden)
  • SEO-vriendelijk maken webpagina’s
  • testen (alle besturingssystemen, alle devices)
  • hosting & onderhoud (back-ups, domeinregistratie, updates, onderhoud, verhuizing)
  • plaatsen nieuwe content in CMS & social media

9. Bepaal per fase of je het zelf kunt. En of je daar dan heel blij van wordt.

Deze opsomming zijn de fases van een niet al te ingewikkelde of omvangrijke website. Bepaal per fase of je het belangrijk vindt, of je het zelf kunt en of je daar dan heel blij van wordt.

Website onbetaalbaar of duur?

Ondernemers stellen mij vaak de vraag hoeveel een website kost. Een vraag die je niet even kunt beantwoorden. Net als de vraag wat een auto kost… Lastig. Want welke auto had je precies in gedachten? Of ongeveer? Heb je een merk in gedachten? En wat moet de auto voor je doen? Wil je er boodschappen mee kunnen doen of is het de bedoeling dat ie je 45.000 km per jaar veilig en snel brengt waar je zijn moet?

Met dit in gedachten, mijn tip voor je als je gaandeweg het offertetraject er achterkomt dat een website voor jou misschien onbetaalbaar wordt. Bijvoorbeeld omdat je als eenpitter zelfstandig van start gaat en je nog geen keuzes hebt kunnen maken in je dienstverlening of businessconcept. Omdat je gewoonweg eerst nog wat vlieguren nodig hebt om je daarover te kunnen buigen. Goed mogelijk dat dan een website niet per se ‘te duur’ is, maar wel onbetaalbaar voor jou. Geen ramp. Een website is immers geen doel, maar een middel.

10. Een nieuwe website onbetaalbaar voor jou? Doe het dan niet. Voorlopig.

Kies dan voorlopig voor een ander middel. Een slechte website of slecht doordachte website levert je immers niets op. Behalve kosten en een groot afbreukrisico op datgene wat je offline probeert op te bouwen. Ga in zo’n geval bijvoorbeeld voor een heel goede pagina op LinkedIn, Facebook en/of Instagram, afhankelijk van je doelgroep. Of begin met een minisite (een zg. onepager = 1 pagina) die in de basis goed en professioneel in elkaar zit en die je daarna kunt uitbreiden. Begin gewoon ergens. Klein maar goed.

Bepaal kortom waar jij als ondernemer echt blij van wordt. Pas dan kies je voor de website van je dromen.

En? Zou je nog steeds blij worden van de dingen die je in gedachten had voordat je dit artikel ging lezen? Of weet je nu beter waar je echt blij van wordt? Ik hoop het. Want dat bepaalt uiteindelijk of je nieuwe website de website van je dromen wordt. Bijvoorbeeld eentje die 24/7 voor je doorwerkt, zelfs als je er even tussenuit bent… Fijne vakantie!


Extra tip voor de inhoud van je nieuwe website: ontdek ‘je waarom’. Gratis.